woensdag 21 september 2011

Hoe bouw je een kippenhok?

Zoals beloofd hierbij een bouwverslag van ons kippenhok. Als eerste ben ik rond gaan kijken op internet wat ik een mooi hok vond. Daarna heb ik uitgerekend wat goedkoper was: zelf maken of een bouwpakket kopen. Zelf maken was goedkoper en het materiaal dat we nu gebruikt hebben is veel degelijker. Voor de wanden hebben we betonplex gebruikt van 12 mm. Zoveel mogelijk op maat laten maken bij de bouwmarkt. De staanders hebben we gemaakt van tuinpalen  van ongeveer 4 bij 4 cm.

Eerst hebben we de zijkanten gemaakt van het binnenhok en van de rechterbuiten kant.

Die zijkanten hebben we met dwarsbalken met elkaar verbonden dmv hoekjes.
Ik heb ook eerst op papier een tekening gemaakt van hoe groot ik alles ongeveer wilde hebben. Het binnenhok is ongeveer 1m bij 1.10m. Nadat het hele "frame"in elkaar zat hebben we de bodemplaat van het nachthok bevestigd. Deze kon niet op maat worden gezaagd in de bouwmarkt omdat we ook een uitsparing hebben gemaakt aan de linkerkant voor twee legnesten. Maar met de decoupeerzaag lukte het ook prima.

Toen was de dakplaat aan de beurt. En hebben we een zijwand van het nachthok bevestigd. Aan de linkerkant zie je weer een uitsparing voor de legnesten.


Voordat we verder gingen met de ander zijwanden zijn we eerst aan het dak verder gegaan, anders werd het hok te zwaar om te verplaatsen. We zijn begonnen midden op het dak met twee kleine staanders en de horizontale lat. Daarna zijn we de schuine stukken gaan meten en maken.


Voordat de dakplaten erop gingen hebben we eerst tussen de schuine latten nog twee horizontale latten bevestigd waar we de dakplaten op vast konden spijkeren. Die latten zie je dus niet want die zitten onder het dak. :) 


Op de foto hierboven zie je onderin aan de rechterkant dat we maar een gedeelte hebben dicht gemaakt. Dit hebben we dichtgemaakt met drie reststukken van 15 cm breed. Daarboven komt gaas. Anders werd het hok zo donker + dan moesten we nog een plaat betonplex kopen. Ook de achterkant van het binnenhok hebben we nu bevestigd, de schuine stukken van de achterkant van de  "zolder" en het gaas aan de achterkant van het hok. nu kan het op zijn plaats worden gezet.

Hieronder zie je dat we de legnesten in elkaar hebben gezet. En de rechterzijwand van het binnehok zit ook op zijn plaats.

Aan de voorkant van binnenhok komt 1 grote deur met daarin een klein deurtje, allebei bevestigd met piano-scharnieren. En op de vraag kun je betonplex schilderen? Is het antwoord JA! Op internet lees je dat het eerst in de grondverf moet, dat hebben we ook braaf gedaan, maar je bleef steeds wat wit van de grondverf door het donkergroen heen zien. De laatste stukken hebben we gewoon zonder grondverf gedaan en dat ging ook prima. Je moet het in twee lagen aanbrengen.

En zo ziet de binnenkant van het binnenhok eruit. Alle kieren heb ik dicht gesmeer met transparante kit en er zit ook een zitstok in die je nu nog niet ziet.

Ook bovenin de "zolder" heb ik twee deurtjes gemaakt, hier kunnen we hooi, stoffer en blik enz. in kwijt. Trappetje is gemaakt van een plank tuin hout. Daar hebben we eerst dunne latjes van zo'n  2cm afgezaagd en weer op de plank geschroefd.

Het eindresultaat!!!
Op de bodem zijn tegels met daarop speelzand waar ik zelf maagkiezel doorheen heb geharkt. Het gedeelte rechts waar het trappetje uitkomt, daar liggen de tegels iets dieper, zodat ze daar meer kunnen graven en een zandbad kunnen nemen.


en de finishing tuch op de nok....


Het is wel even een klus en ik heb vast nog wat stukjes overgeslagen, maar het is al een heel epistel geworden dus ik laat het hierbij. ;)
Heb je nog vragen, laat het me weten.
En je kan alles...... tot het tegendeel is bewezen. :)

8 opmerkingen:

Frans zei

Een mooi hok!

Ik ga er binnenkort zelf ook een proberen te maken. Hopelijk lukt die net zo goed.

Maaike Wijgaanvoorpuur zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
M@@ike zei

Bedankt, en veel succes, het is zo leuk kippies. Ook al lopen die van ons eigenlijk altijd buiten het hok in de tuin. Toch is het fijn dat ze een plekje hebben om in te schuilen als het regent.

gingergirl zei

Beste Maaike, zou je ook een prijs indicatie kunnen opgeven voor het maken van dit prachtige hok? Ik ben erg benieuwd wat het aan materiaal ongeveer gekost heeft? Willen zelf ook ongeveer zo'n hok maken, hebben alleen geen idee wat zoiets nu zal kosten?
En hoeveel kippen heb je in dit hok?

Bij voorbaat veel dank en veel plezier met je kipjes!

M@@ike zei

Pfff das lastig want het is al weer drie jaar geleden. Ik schat zo'n 300euro...
Sowieso is het veeeeel voordeliger als je voor de materialen naar de hornbach gaat (en nee ik heb geen aandelen ;) )
Op een plaat betonplex scheelde het een paar tientjes.
Als ik het nu weer zo maken zou ik geen "zolder" maken. Maar hen van voor (waar de deur zit) naar achteren schuin af laten lopen, dat scheelt veel in de kosten/materiaal.

m@@ike zei

Oh, en wij hebben twee kippies, maar ze lopen eigenlijk altijd in de tuin. Met regen schuilen ze in het hok.

Veerle zei

Het hok ziet er erg mooi uit, goed gedaan!

Hoeveel kippen heb je erin zitten?, of erin gehad? (ik zie dat de post al van een tijdje terug is)

En hoe lang ben je ongeveer bezig geweest met het bouwen van het kippenhok?

Bedankt, groeten Veerle

M@@ike zei

Nog steeds twee kippies in het hok, maar het hok is eigenlijk alleen voor als het regent. De deur staat altijd open dus ze liepen normaal door heel de tuin. Inmiddels hebben we het hok op een andere plaats staan en hebben we er een buitenren aangemaakt ipv dat de kippen door heel de tuin lopen. De ren is zo'n 7m2 meter groot.
Volgend jaar komen dr waarschijnlijk twee kippen bij, dit omdat de huidige kippen al wat ouder worden en we niet willen dat er straks eentje alleen overblijft, als er 1 uit ouderdom doodgaat. Kunnen ze nu vast aan elkaar wennen. :)